قصة Assassin's Creed "الجزء الأول"

شرح قصة لعبة Assassin's creed


  مبدأيا هناك تنظيمين في اللعبة تتمحور حولهم القصة تنظيم الاساسنز Assassin's او القتلة و التمبلرز templers او فرسان المعبد.
كل من التنظيمين يسعيان للحصول على تفاحة عدن apple of eden اللتي لديها القدرة على السيطرة على عقول الناس التمبلرز يسعون للسيطرة على العالم عن طريق التفاحة فيما الأساسنز يحاولون منع التمبلرز.





قصة اللعبة تبدأ مع الشاب ديزموند مايلز Desmond miles الشاب ده كان شغال نادل في بار. جات شركة اسمها ابسترجوAbstergo وخطفت ديزموند الشركة دي تابعة للتمبلرز والشركة عندها تيكنولوجيا قادرة على قرائة الحمض النووي للشخص ومعرفة تاريخ اجداده القدماء اسمها الانيمس Animus ديزموند عنده الحمض النووي التابع للأساسنز علشان كدة ابسترجو محتاجين ديزموند علشان يعرفوا الأساسنز مخبيين تفاحة عدن فين لاكن الشخص لو استخدم الانيمس فترة طويلة ممكن يصاببالجنون ويحصل تسرب في الذكريات او يموت.

لما ديزموند يستخدم الانيمس هيشوف ذكريات للفارس العربي الطائر ابن لا احد Altair ibn la ahad الطائر كان موجود في حقبة الحرب الصليبية لما المعلم معلم الاساسينز في الوقت دا ارسل الطائر في مهمة لأستعادة تفاحة عدن من معبد سليمان. الأساسنز كان عندهم 3 قوانين اختبئ من الاعداء و لا تؤذي الشخاص العاديين ولا تكشف عن مكان الاساسنز الطائر مش كان بيعمل بالقوانين دي علشان كدة المعلم عاقب الطائر بانه جمع الأساسنس وطعن الطائر بسكين قدامهم, الطائر صحي لقى انه مفيش اي حاجة حصلت لأن المعلم استخدم تفاحة عدن في جعل الطائر يتوهم ويتخيل الامر. بعدين المعلم كلف الطائر بمهمة تانية وقالة انك مش هتعرف اي حاجة بعد كدة غير لما تنفذ المهمة دي كانت المهمة تقتضي بأغتيال 9 من التمبلرز. كانو مجموعة من تجار الاسلحة والتجار.

وبعد ما انتهى الطائر من مهمته صحي ديزموند من الانيمس فشاف العالمة لوسي ستيل مان اللي شغالة في ابسترجو وبدأ يتكلم معاها بعدين رجع الانيمس تاني .دلوقتي المعلم كلف الطائر بمهمة تانية الي هي اغتيال كمان 3 من فرسان المعبد او التمبلرز هيغتال منهم 2 ولما يجي يغتال الثالث هيكتشف انه مش هو,دي كانت فارسة واخدة مكانه كتموييه الطائر هيسيبها وهيروح علشان يغتال قائد التمبلر الحقيقي ولما هيروح هيشوف هناك ريتشارد قلب الاسد. ريتشارد هيأمر الطائر هو و القائد انهم يتحاربوا حتى الموت والطائر هيقتلو لاكن بعد كدا هيكتشف الطائر ان معلم الاساسنز هو بحد ذاته واحد من التمبلرز. هيحاول انه يغتال المعلم لاكن المعلم هيستخدم التفاحة علشان يهزم الطائر لاكن هيبقى اقوى من التفاحة وهيقدر انه يتغلب على قوتها وهيقتل المعلم بعد كدا التفاحة هتفتحله خريطة فيها 28 قطعة تانية من قطع عدن مما يعني ان تفاحة عدن ليست القطعة الوحيدة الموجودة. وبعد كدا ديزموند هيصحى من الانيمس علشان يكتشف ان العالمة لوسي هي اصلا واحدة من الاساسنز لاكن هي جاسوسة متخفية.



http://i.imgur.com/